Muziek

Hoe Prince Nederland in de ban hield (boekrecensie)

Door Wouter Bessels op Thursday 25 May 2017 18:20
  • Prince - The Dutch Experience. © Permafrost Publishers

pinterestmail

Regio - Prince had een speciale band met Nederland en andersom. Het boek 'Prince: The Dutch Experience' van Edgar Kruize vertelt in geuren en kleuren over de Nederlandse concerten van Prince.

Tot zijn dood - vorig jaar april - bezocht de muzikale duizendpoot uit Minneapolis 35 jaar lang ons land voor concerten in allerlei soorten en maten. Vaak gingen die gepaard met geruchten en mysterie, maar vooral met opwinding. Je zou er een boek over kunnen schrijven.

Dat is precies wat muziekjournalist Edgar Kruize de laatste vijftien jaar heeft gedaan. In `Prince: The Dutch Experience' vertelt hij vanuit Nederlands perspectief het verhaal van het twee turven hoge talent en koppelt daar zijn diepgravend onderzoeksproject aan. Wie het boek snel doorbladert, merkt snel op dat er naast alle verhalen met anekdotes over de tientallen concerten van Prince in ons land ook veel ruimte is voor prachtige foto's, concertkaartjes en ander illustratiemateriaal.

Van de Brabanthallen in Den Bosch, Thialf in Heerenveen en de Prins van Oranjehal in Utrecht en van Paradiso in 1981 tot Paradiso in 2013, alle optredens komt met een groot gevoel voor detail (inclusief setlist!) voorbij. Ja, Prince liet echt gaatjes in de stoelen in 1987 in het Galgenwaard in Utrecht boren, zodat bezoekers geen natte kont hadden, en liet een jaar later de naam van Candy Dulfer in de Kuip omroepen dat zij zich backstage kon melden om later die avond mee te toeteren op het podium. Zo grillig was hij.

Spanning

En iedere keer weer die spanning: geeft Prince een nachtelijke aftershow voor een paar honderd gelukkigen? Het Haagse Paard van Troje was in 1988 de locatie waar hij dat in Nederland voor het eerst deed, terwijl in 1998 bij een dergelijk optreden in Tivoli (Utrecht) zelfs Hans Dulfer en Lenny Kravitz meespeelden.

Hoe enorm doorwrocht het werk van Kruize is, merk je vooral als het gaat over de momenten waarover muzikaal Nederland dagenlang napraatte. De feiten zijn duidelijk gescheiden van de geruchten. Zoals de opnames bij de TV Show van Ivo Niehe, hoe toch die kraakheldere opnames van het Paard-concert in 1988 ineens opdoken en speelde Prince na het concert in 1990 in Heerenveen nou wel of niet een aftershow in Amsterdam? En hoe kon het gebeuren dat hij zelfs een promotie-lp zou delen met Gerard Joling?

Het zijn verhalen die Kruize tot de bodem toe uitzocht en maken dit boek niet alleen tot een integer en uitgediept carrière-overzicht van Prince, maar ook tot een schatkamer vol informatie over diens Hollandse bezoekjes. Twee primeurs in één klap. Ga er maar aanstaan.

Treffend tijdsbeeld

Eigen interviews met betrokkenen, een gedegen knipselarchief en gebruikmakend van de hulp van grote Prince-fans (zoals René Steenbergen uit Ruinen) maken dit vlot geschreven en prima leesbaar boek niet alleen tot een must voor iedere Prince-fan, maar ook voor wie de laatste decennia veel concerten in ons land bezocht. `Prince: The Dutch Experience' biedt tegelijkertijd een treffend tijdsbeeld van het wel en wee rondom concerten in ruim 30 jaar tijd is veranderd.

Schreven Alfred Bos en Tom Engelshoven in 1988 al een fraaie Nederlandse bio over Prince, dit boekwerk van Edgar Kruize is de langverwachte, overtreffende trap. Met Nederland en die typische grilligheid en eigenzinnigheid van Prince als rode draden. Dit is zo'n boek dat je in één keer wilt uitlezen, maar dat tegelijk als naslagwerk z'n werk blijft doen.

Wouter Bessels

Prince: The Dutch Experience’ is uitgegeven door Permafrost Publishers, ISBN 978-90-826893-0-3 - www.permafrostpublishers.com

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Flevopost' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.