Blijf op de hoogte van het nieuws via WhatsApp!
whatsapp
dossiers
De grote grazers in de Oostvaardersplassen zijn al jarenlang reden tot d...
Al het nieuws over de ontwikkeling van het Stadshart in Lelystad.
Lelystad bestaat in 2017 vijftig jaar. FlevoPost besteedt aan dit jubile...
De Provinciale Statenverkiezingen van Flevoland vinden plaats op 20 maar...
Actueel

Albert Heijn Biddinghuizen viert 5-jarig bestaan

Geplaatst op dinsdag 9 oktober 2018 07:18
  • Supermarkteigenaar Jan Schuurhuis uit Biddinghuizen. © Fotostudio Wierd

pinterestmail

Biddinghuizen - Het was wel even slikken toen vijf jaar geleden de C1000-formule stopte, bekent supermarkteigenaar Jan Schuurhuis uit Biddinghuizen. ‘Na dertig jaar was dat wennen, ja.’ Maar de rasechte ondernemer herpakte zich razendsnel en zag direct een nieuwe toekomst voor zich. ‘Ik kon kiezen uit de Jumbo en de Albert Heijn. Die laatste werd het.’

Inmiddels is de Albert Heijn Jan Schuurhuis helemaal ingeburgerd in het dorp, verzekert hij. En ja, de winkelier is zelf vijf jaar na de omslag ook dik tevreden. Daarom wordt het jubileum deze week uitgebreid gevierd met de klanten van zijn supermarkt. ‘Want wie jarig is trakteert.’

Vandaag (9 oktober) is dé dag dat C1000 Jan Schuurhuis vijf jaar geleden werd omgetoverd in Albert Heijn. ‘Daarom trakteren we onze klanten die dag op koffie met gebak.’ Woensdagmiddag en zaterdag kunnen de kinderen hun hart ophalen met een springkussen en schminken.

Acties en aanbiedingen

‘En de rest van de week hebben we allerlei leuke acties een aanbiedingen.’ Het 5-jarig bestaan van zijn Albert Heijn is voor Schuurhuis een mooi moment om eens terug te blikken op zijn eigen familiegeschiedenis, die zo nauw verweven is met de supermarkt in Biddinghuizen.

Veertig jaar geleden gingen zijn ouders namelijk als supermarkteigenaren aan de slag in het centrum van Biddinghuizen. ‘Toen heette de winkel nog Centra. Ik weet nog dat ik toen als 10-jarig jochie tegen mijn vader zei: ‘Dit neem ik later over.’ En zo is het ook gegaan.’

Maar niet voordat de Centra overging in C1000. Schuurhuis: ‘Die naam betekende Centra met 1.000 prijsverlagingen. Mooi hè? Dat weten niet veel mensen meer.’

Met veel betrokkenheid stond Schuurhuis junior jarenlang aan het roer van die C1000, toen het eenmaal zijn tijd was. ‘Mijn vader is acht jaar geleden overleden. Hij heeft de omschakeling naar de Albert Heijn dus niet meer meegemaakt. Dat vind ik wel jammer.’

'Alles was opeens anders'

Want ja, de omschakeling was best groot. ‘Het leek een beetje op een nieuwe relatie aangaan. Alles was opeens anders’, legt Schuurhuis uit. ‘Maar weet je, al snel had ik door dat het alleen maar mooier kon worden.’ Met een grijns: ‘Het rood in de winkel werd blauw. Dat is ook een prima kleur.’

En vijf jaar na dato voelt de nieuwe supermarktformule vertrouwd. ‘Ook voor het dorp, denk ik. Dat is er nu wel aan gewend.’ De winkelier is blij met de organisatie achter de Albert Heijn-formule en het ruime assortiment vol luxe producten en A-merken. ‘Want er wordt rekening gehouden met iedere portemonnee. Dus we hebben voor elk budget een ruim aanbod beschikbaar.’

Compleet supermarktaanbod

En met de Lidl als tweede supermarkt in het dorp, denkt Schuurhuis dat zijn dorpsgenoten een heel compleet supermarktaanbod hebben. Want het belang van het dorp is voor hem misschien wel zijn belangrijkste drijfveer. ‘Ik voel me inderdaad heel verbonden met Biddinghuizen.’

Vandaar dat hij bij de vrijwillige brandweer zit en ook al jarenlang de voetbalclub sponsort en andere activiteiten in het dorp. ‘Voor mij is dat de normaalste zaak van de wereld. Dat komt waarschijnlijk ook doordat ik hier 85 man personeel heb rondlopen uit het dorp, tussen de 14 en 65 jaar oud. Alle generaties lopen hier rond, vaak ook meerdere mensen uit een familie.’

Zijn winkel ís het dorp. ‘Daar kun je dan toch moeilijk niet bij betrokken zijn?’

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Flevopost' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.