Blijf op de hoogte van het nieuws via WhatsApp!
whatsapp
Regio

Noordelijk Flevoland buigt zich over toekomst openbaar vervoer

Geplaatst op vrijdag 21 april 2017 09:09
0 reactiescomments
  • Dagvoorzitter Marijke Roskam interviewt de bestuurders Gerrit Post (wethouder Urk), Jaap Lodders (gedeputeerde Flevoland) en Andries Poppe (wethouder Noordoostpolder). © Provincie Flevoland

pinterestmail

Urk - Wat moet er gebeuren om het openbaar vervoer in Noordelijk Flevoland toekomstbestendig te maken? Die vraag stond centraal tijdens een werkconferentie op Urk, georganiseerd door de provincie Flevoland en de gemeenten Noordoostpolder en Urk.

Wat moet er gebeuren om het openbaar vervoer in Noordelijk Flevoland toekomstbestendig te maken? Die vraag stond centraal tijdens een werkconferentie op Urk, georganiseerd door de provincie Flevoland en de gemeenten Noordoostpolder en Urk.

Gemeenteraadsleden van de beide gemeenten, leden van Provinciale Staten, vertegenwoordigers van de dorpskernen, openbaarvervoerbedrijven en diverse maatschappelijke organisaties spraken samen over de toekomst van het openbaar vervoer in het gebied. Na een presentatie door Hans Peter Benschop van het Trendbureau van Overijssel over ontwikkelingen in de (mobiliteits-)wereld en hoe daarmee om te gaan, werden de drie betrokken bestuurders geïnterviewd over hun visie op het openbaar vervoer.

Centraal busplein

Wethouder Gerrit Post van Urk gaf aan voorstander te zijn van een pragmatische aanpak en bepleitte de komst van een centraal busplein. 'Er kan dan met kleinere bussen gereden worden en dat vergroot de verkeersveiligheid binnen het dorp'. Ook steekt hij in op een directe buslijn naar Lelystad en Zwolle.

Innovatie

Wethouder Andries Poppe van de Noordoostpolder: 'Voor de dorpen gaan we voor innovatie. Voor de hoofdlijnen gaan we voor intensivering en opwaardering (van 80 naar 100 km) richting Lelystad en Groningen'.

Gedeputeerde Jaap Lodders benoemde de voorwaarden die voor deze verandering nodig zijn: een flexibele opzet van vervoerscontracten, technologische ontwikkelingen (denk aan handige apps en zelfrijdende voertuigen) en vooral: goede ideeën.

Open en constructief

In kleinere groepen gingen de deelnemers daarna zelf aan de gang met de uitwerking van verschillende thema’s: hoogwaardig openbaar vervoer van en naar noordelijk Flevoland, de bediening van Urk en Emmeloord, de ontsluiting van de kleine dorpskernen en alternatieve vormen van vervoer. In een constructieve, open sfeer werd gesproken over de bereikbaarheid van noordelijk Flevoland en is gezocht naar concrete ideeën.

Thematafels

De door de bestuurders benoemde zaken kwamen ook naar voren aan de thematafels. Op de drukke hoofdroutes (vooral richting Lelystad en Kampen / Zwolle) moet het openbaar vervoer verder verbeterd worden, bijvoorbeeld door meer rechtstreekse verbindingen, vaker of langer rijden en meer reisgemak. Op rustige locaties en tijden moeten gezocht worden naar geschikte alternatieven. Hiervoor is flexibiliteit nodig (in de spits een grote bus, daarbuiten bij voorbeeld een buurtbus of Regiotaxi), zelforganisatie (met elkaar meerijden kunnen mensen prima zelf regelen) en technologie (handige apps om vraag en aanbod bij elkaar te brengen).

Kansrijke ideeën uitwerken

De deelnemers kijken terug op een vruchtbare avond. De provincie en gemeenten gaan de komende tijd samen met inwoners en andere belanghebbenden kansrijke ideeën uitwerken en uitvoeren. Vanuit de dorpen is al aangegeven dat men gauw aan de slag wil met vervoersexperimenten.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Flevopost' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.