Blijf op de hoogte van het nieuws via WhatsApp!
whatsapp
Regio

'Strooien creëert een soort schijnveiligheid'

Geplaatst op zaterdag 7 januari 2017 15:16
28 reactiescomments
  • Ongeval op A28 © Alex Wever

pinterestmail

Regio - Het wordt langzamerhand beter op de Nederlandse wegen. In het westen is de Code Geel ingetrokken. Daar kan het verkeer weer veilig rijden. In Friesland geldt Code Geel nog wel en in de overige provincies is er nog steeds Code Oranje.

Er waren vanochtend ruim 300 ongelukken op snelwegen door de gladheid. "Daarbij was een opvallend hoog aantal vrachtwagens betrokken", zegt Patrick Potgraven van verkeersdienst VID tegenover een verslaggever van de NOS.

Volgens Potgraven geeft dat te denken. "Het zijn toch professionele vervoerders. Je verwacht van iemand die voor zijn beroep rijdt, dat hij beter weet wat hij doet dan een niet-professionele bestuurder. Als er dan toch zoveel vrachtwagens van de weg raken, dan is die professionaliteit wat mij betreft ver te zoeken."

"Deze gladheid is al dagen van tevoren aangekondigd. Als je dan toch per se ergens moet zijn op zaterdagochtend, dan kan je in die plaats de avond tevoren toch ook een hotel nemen.'

Wegbeheerders zouden volgens Potgraven moeten overwegen om te stoppen met strooien. "Dan is het gewoon voor iedereen duidelijk dat je niet de weg op moet. Door te strooien creëer je een soort schijnveiligheid."

Lees hier het hele artikel van de NOS.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Flevopost' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
REACTIES (28) Plaats een reactiereacties
profielfoto
7 Jan 2017 15:44
. Emmertje.
Bullshit, stoppen met strooien om de weggebruikers te ontmoedigen de weg op te gaan. Als het zo gevaarlijk is, heb dan ook het lef om de wegen gewoon te sluiten.
profielfoto
8 Jan 2017 11:06
zfmrxgve@imgof.com zfmrxgve@imgof.com
Tuurlijk, en dan ben je op je werk, hoe kom je dan thuis?


profielfoto
7 Jan 2017 16:22
oostwest
op dit soort dagen verbod voor vrachtwagens!
profielfoto
8 Jan 2017 01:49
Willem Wilms
Lijkt me niet haalbaar. Een verbod voor personenwagens lijkt me in dat geval verstandiger, al zal ook dat niet echt haalbaar zijn. Maar ik weet wel zeker dat er heel veel personenwagens op dergelijke dagen op de weg zijn die er gewoon niks te zoeken hebben. Vanmiddag zag ik, in een woonwijk nota-bene, nog zo'n avonturier die op de spiegelgladde (be-ijzelde) weg lekker ging slippen. Met spelende kinderen in de buurt. Zo een is, wat mij betreft, vergelijkbaar met iemand die met een zatte kop achter het stuur kruipt. Onverantwoord!
profielfoto
7 Jan 2017 16:26
j jj
Geen bevoorrading van supermarkten meer, geen pakketjes meer, geen voerleveranties aan boeren meer, geen melkontvangst meer.
Dan is de chaos compleet, de vrachtwagens zijn echt niet voor de lol bij de weg.
De mensen verwachten volle supermarkten, ook op zondag.
Dat "leuke jurkje" moet ook binnen 24 uur geleverd worden.
Zeg als chauffeur maar eens tegen je baas "ik blijf thuis want het is glad" kun je gelijk
helemaal thuis blijven.
profielfoto
7 Jan 2017 22:30
oostwest
een dag zonder kan prima, je hoeft op zondag geen boodschappen te doen en er is meer dan genoeg voorraad. hou toch eens op met die 24/7 onzin gedachte en gedrag van mensen.
profielfoto
7 Jan 2017 17:53
Pieter Baf
Het helpt wel, maar automobilisten waren zich onschendbaar in de moderne comfortabele auto's.

Strooien maar zeker ook rustiger rijden, anticiperen en rekening houden met "doorglijden" is het advies. Ga er vanuit dat de remweg 5x langer is, en denk ver vooruit.

Stoppen met strooien is natuurlijk ook geen doen. Hulde aan de mannen en vrouwen op de strooiwagens trouwens!
profielfoto
8 Jan 2017 01:50
Willem Wilms
Helemaal mee eens!
profielfoto
7 Jan 2017 18:00
bor de wolf
quote - Volgens Potgraven geeft dat te denken. "Het zijn toch professionele vervoerders. Je verwacht van iemand die voor zijn beroep rijdt, dat hij beter weet wat hij doet dan een niet-professionele bestuurder -quote

ja maar wat als de professionele goed opgeleide en getrainde west europeese chauffeurs massaal ingeruild zijn voor goedkope oostblok chauffeurs?
chauffeurs waarvan bekend is dat ze hun rijbewijzen kopen in plaats van er voor te leren, die hun nascholing code 95 ook gewoon met een klein bedrag kunnen kopen.
vandaag rijden ze nog met een paard en wagen en morgen worden ze met een vrachtwagen door heel europa gejaagd.
chauffeurs die de drankfles de hele dag door in de hand nemen om zich moed of iets anders in te drinken.

tsja onder dit soort weersomstandigheden zie je dan wat er gebeurt, ook de firma op de foto werkt met dit soort chauffeurs, terwijl de goede professionele chauffeurs uit west europa werkloos thuis zitten.
profielfoto
8 Jan 2017 00:47
Joost vanaf het caféterras
En zo ist maar net bor!!
profielfoto
8 Jan 2017 10:14
bor de wolf
bedenk wel joost dat dit bedacht en uitgevoerd word door winstgeile rechts denkende mensen met hun vrije markt denken en hebzuchtige graaiers die over lijken gaan.
profielfoto
8 Jan 2017 11:35
Johnny N81
Is dat puur rechts dan? De PvdA heeft net zo hard ingestemd met de liberalisering.
profielfoto
7 Jan 2017 19:51
Michel Mulder
Als Potgraven denkt dat hij een beroepsgroep, die ontzettend veel in zich zelf heeft moeten investeren, kan weg zetten als onprofessioneel dan heeft hij zijn baantje bij de VID gekocht of te danken aan een goede kruiwagen en zeker niet aan zijn talenten. Als vrachtwagenchauffeur moet je met enige regelmaat vol in de ankers of uitwijken voor doldrieste en onkundige bestuurders van personenwagens. Zet het aantal gereden kilometers van beroepschauffeurs eens af tegen die van de normale weggebruiker en vergelijk dan het aantal ongevallen. Dan zal blijken dat de beroepschauffeurs bij slechts een paar procent van alle ongevallen zijn betrokken en vaak ook nog buiten hun schuld. Potgraven baseert zijn arrogante uitspraak op het aantal ongevallen zonder de oorzaken te kennen. Ze zouden Potgraven eens een week op pad moeten sturen met een beroepschauffeur.
profielfoto
8 Jan 2017 09:43
. Emmertje.
Jij beschuldigd Potgraven van arrogantie, omdat hij uitspraken doet zonder de oorzaak van de ongevallen te kennen, maar vervolgens doe jij precies hetzelfde. Sterker nog, jij stelt, zonder kennis van de oorzaak te hebben, dat al deze ongelukken aan andere weggebruikers te wijten zijn en niet aan de beroepsgroep zelf.
profielfoto
8 Jan 2017 10:16
bor de wolf
eric heeft gelijk, de meeste ongelukken waar vrachtwagens bij betrokken zijn worden veroorzaakt door bestuurders van personenwagens.
ga eens een dag mee met een vrachtwagenchauffeur en je weet wel beter.
profielfoto
8 Jan 2017 12:43
. Emmertje.
Onzin, onoplettendheid van de chauffeur is de grootste oorzaak.

https://www.google.nl/search?q=oorzaak+ongeval+vrachtwagen

Als er iets onverwachts voor je neus gebeurt en je let niet op, omdat je met iets anders bezig bent, is het makkelijker die onverwachte gebeurtenis de schuld te geven i.p.v. je hand in eigen boezem te steken.
profielfoto
8 Jan 2017 12:40
Michel Mulder
@Emmertje. Waar jij in mijn reactie leest dat ik deze ongelukken specifiek wijt aan andere weggebruikers is mij een raadsel. Ik geef alleen maar aan dat Potgraven ten onrechte de beroepschauffeurs weg zet als onprofessioneel. Vervolgens geef ik aan (en dat zijn feiten, even googelen) dat beroepschauffeurs in relatie tot het aantal gereden kilometers veel minder bij ongevallen zijn betrokken dan andere weggebruikers. En dat is toch iets anders dan beweren dat ik de ongevallenreeks zoals omschreven in dit artikel aan andere weggebruikers wijt. Lezen is één, begrijpend lezen is twee.
profielfoto
9 Jan 2017 10:07
. Emmertje.
Jouw woorden: "Als vrachtwagenchauffeur moet je met enige regelmaat vol in de ankers of uitwijken voor doldrieste en onkundige bestuurders van personenwagens."

Misschien eerst eens je eigen tekst doorlezen voordat je een ander beschuldigt?
profielfoto
9 Jan 2017 20:18
Michel Mulder
Wat ben je toch een ongelooflijke simpele ziel. Je begrijpt het echt niet hé.
profielfoto
10 Jan 2017 08:57
. Emmertje.
Typisch, direct op de man spelen als iemands ongelijk wordt bewezen.... Jammer.
profielfoto
10 Jan 2017 10:29
bertus Groen
Hoezo, bewezen??
profielfoto
8 Jan 2017 11:01
Ronald Coule
Het is heel opmerkelijk als de temperatuur neigt om naar 0 graden te gaan struikel je over de strooiwagens in steenwijk.
Nu was het menes, en niet 1 strooiwagen en veegwagen gezien in de bebouwde kom
profielfoto
8 Jan 2017 14:16
smokey smokey
J JIJ, het is complete onzin wat je zegt, winkeliers kunnen best een paar dagen zonder aanvoer van voorraden,
wat denk je dan det er vorig jaar is gebeurt, toen werd er ook niet bevoorraad toen het spek glad was, of kun je er misschien zelf niet zonder, en moet jij 24/7 naar de winkel

op zondag de winkel open vind ik bulshit!!
mogen die mensen ook eens vrij hebben???!!!
werk zelf in een winkel en vertik het om ook op zondag te gaan werken
hoe werd het vroeger gedaan dan??? toen waren de winkels op dinsdag dicht en op zondag en s'avonds. toen waren er toch ook geen problemen.
en kom dan niet aan met ja maar de werkenden???? die hebben voldoende tijd om hun boodschappen te doen, ik werk tot 18 uur en doe mijn boodschappen op koop avond of op zaterdag.
de enige die er beter van worden door de ruime openingstijden dat zjin de winkeliers!!!

de meeste ongelukken gebeuren door het gas pedaal te ver in te trappen
glad, ooh maar ik kan wel rijden hoor!!! ja tuurlijk en iemand anders de dood in jagen!!


EMMERTJE, hoe zie jij dat voor je niet strooien????
wat te denken van de ambulance politie brandweer
als jij dan een van hen nodig hebt dan hoor ik je wel anders piepen
wat een achterlijk idee van je
en wat te denken van de ouderen en hulp behoevenden onder ons, hoe kan de thuiszorg mensen bezoeken, tafeltje dekje kan geen eten bezorgen, moeten die mensen dan om komen van de honger???? NEE daar heb je niet aan gedacht he, Emmertje

profielfoto
8 Jan 2017 18:35
Joost vanaf het caféterras
Wat een reactie hahahaha.
Ongelooflijk.
24/7 afkraken maar wel ....ach lama hahahaha
profielfoto
8 Jan 2017 19:41
bernard veen
Nou de reacties van jou zijn ook niet erg sterk..
profielfoto
8 Jan 2017 22:00
Joost vanaf het caféterras
Slecht weer voor de rozenkwekers, of niet veentje????
profielfoto
8 Jan 2017 22:01
Joost vanaf het caféterras
Waar is trouwens je avatar gebleven veentje??
profielfoto
9 Jan 2017 10:12
. Emmertje.
Waar schrijf ik dat er niet gestrooid moet worden? Ik zeg dat het onzin is om te stoppen met strooien om de weggebruikers te ontmoedigen de weg op te gaan.
Potgraven wil stoppen met strooien.

Overigens wordt er in de wijk helemaal niet gestrooid, dus hulpverleners hebben problemen van gladheid nu ook al en zijn daar op het algemeen op getraind en hun voertuigen op uitgerust.
LAAT EEN BERICHT ACHTER