Lelystad

Recensie: Spektakelstuk maakt alle verwachtingen en ambities waar (filmpjes)

Door Kees Bakker op zondag 24 juni 2018 16:42
Laatste wijziging: 25 juni 2018 10:08
  • Try-out Zilte Zee, Zoete Dromen. © Fotostudio Wierd

pinterestmail

Lelystad - Het was aangekondigd als ‘Het Spektakel van Lelystad’, het theaterstuk ‘Zilte zee, zoete dromen’ dat donderdag, vrijdag en zaterdag in het Zilverpark werd opgevoerd. En met zo’n aankondiging roep je ook wat weerstand op. Maar het spektakel van Lelykracht maakte alles waar wat het beloofde.

Zelden zal er zoveel Lelystads talent op één podium hebben gestaan. Zelden zal dat zijn gebeurd voor een meer dan 1.000-koppig publiek, drie avonden achter elkaar. En nog nooit is dat gebeurd tegen het decor van de stad: het Zilverpark, niet de meest logische theaterlocatie, wel een sprookjesachtige. Tel daarbij dat het verhaal van de voorstelling ook nog eens over Lelystad ging, een liefdesgeschiedenis verweven met de geschiedenis van de stad. Dan kun je maar tot één conclusie komen: ‘Zilte zee, zoete dromen’ laat zien waar Lelystad toe in staat is, en dat is niet alleen héél veel, het is ook iets om terecht trots op te zijn.

Verhaal

Het verhaal van ‘Zilte zee, zoete dromen’ begint als een jong meisje, Lily (Jada Sluisdom), zich afvraagt hoe Lelystad geworden is wat het is, vandaag de dag. Ze roept daarbij ingenieur Lely van zijn sokkel (Wim Bok), die vervolgens Lily meeneemt door de geschiedenis van de stad. Van het utopische ontwerp van Cornelis van Eesteren (Augusto Rinsampessy), een soort Kopenhagen aan de Baai van Van Eesteren, die dat ontwerp afgeschoten zag worden door een aantal rijksambtenaren, die meenden zelf wel een stad te kunnen ontwerpen. Functioneel en maakbaar, dat is wat een nieuwe samenleving nodig heeft. Niet meer en niet minder.

[De tekst gaat verder na het filmpje]

Daar tussendoor speelt de geschiedenis van de eerste inwoners van Lelystad: Roos (Enola Dieters) die als dochter van een failliete reder (Jos Timmerman) en een ongelukkige moeder (Mirjam Harland) boerenzoon Teun (Viggo Neijs) leert kennen. De opa van Teun (Arnout Stam) wordt door de reder verantwoordelijk gehouden voor het faillissement van zijn bedrijf, en als Teun en Roos bevriend raken en later verliefd worden, is dat een verboden vriendschap en liefde.

Teun en Roos worden in vier generaties gespeeld door verschillende acteurs en actrices. Bij de 50ste verjaardag van Lelystad komen zij elkaar weer tegen en gebeurt dan eindelijk wat al die jaren voorbestemd was: de twee kiezen voor elkaar.

Schitterend decor

Het verhaal van de twee wordt verteld met theaterspel, muziek en dans. Het Zilverpark wordt daarbij optimaal als decor gebruikt: in het water liggen pontons waarop de acteurs, actrices en dansers spelen, de brug van het Zilverpark wordt bemand door een groot koor onder leiding van de superenthousiaste Lelystedeling Robert Bakker (geen familie, al vindt hij het niet erg als ik hem gekscherend ‘oom’ noem) en de acteurs en dansers komen op van achter de heuvels van het Zilverpark aan de ziekenhuiszijde. Dat werkt echt fantastisch: terwijl op het toneel nog van alles gebeurt, zie je in de verte de volgende groep al over de heuvels stormen. Respect trouwens voor al die mensen, die die heuvels tien tot twintig keer per avond op- en afrennen, zonder op het podium buiten adem te zijn.

[De tekst gaat verder na het filmpje]

Dat decor is ook zo mooi. Gedurende de voorstelling valt de schemer in en wordt het donker, waarop het kunstlicht het overneemt van het daglicht en de bomen op de achtergrond van het Zilverpark in een mooie paarse gloed zet. En het leven in de stad gaat gewoon door: bij het skatepark liggen wat jongeren in het gras die de voorstelling van de andere kant bekijken en op de Ziekenhuisweg rijden de auto’s en brommers af en aan. De enkeling die meent daarbij te moeten toeteren naar dat vreemde schouwspel in het Zilverpark, maakt geen indruk: hij wordt volkomen genegeerd. De geluiden van een stad die gewoon doorleeft, dragen juist bij aan de sfeer.

Details kloppen

‘Zilte zee, zoete dromen’ is tot stand gekomen onder regie van een aantal professionals: regisseuse Julia Bles, choreograaf Dheeraj Asarfi en producent Aswin Laheij, om er maar eens een paar te noemen. En dat zie je er aan af. De spelers op het podium stijgen boven zichzelf uit en de details kloppen ook: van de verwaaide jas van de ingenieur, hij is ten slotte net van zijn sokkel gekomen om als standbeeld de jonge Lily mee te nemen in de geschiedenis van de stad, tot de wissel van de generaties Teun en Roos, die elkaar op het podium ontmoeten en met een high five het stokje aan elkaar overdragen.

[De tekst gaat verder na het filmpje]

Verbinding op alle fronten

‘Zilte zee, zoete dromen’ is aangekondigd als een spektakelstuk dat de stad moet verbinden en slaagt ook daarin glansrijk. De tribunes zitten vol. Met trotse vaders, moeders, opa’s en oma’s, die het optreden van hun oogappel vastleggen met de telefoon, tot mensen die witte wijn, prosecco en zelfs plankjes met kaas en worst hebben meegenomen en er eens even helemaal uit zijn. De verbinding is ook op het podium te zien, waarin alle generaties en alle bevolkingsgroepen die Lelystad rijk is samenspelen op een manier waar het plezier werkelijk vanaf spat.

Bloed, zweet en tranen zitten erin, want onderschat niet hoe hard de spelers op het podium er de afgelopen maanden aan gewerkt hebben. Maar ze worden beloond: door een publiek dat drie avonden helemaal uit zijn dak gaat, enthousiast meezingt en meeklapt. En door afgeladen tribunes. Een productie als deze, voor en door Lelystedelingen, zet je onmogelijk elk jaar neer, daarvoor gaat er teveel tijd en geld inzitten. Maar als hiermee een twee- of driejaarlijkse spektakelstuk geboren is, werkt Lelystad wel aan een unieke traditie, iets wat denk ik in geen enkele andere stad op deze manier, in deze vorm, met deze inzet en dit enthousiasme, tot stand komt. En dat is iets om trots op te zijn: voor de spelers, voor de honderden mensen die achter de schermen actief waren en ook voor de toeschouwers.

[De tekst gaat verder na het filmpje]

Trots

Is er dan helemaal niets aan te merken op ‘Zilte zee, zoete dromen’?  Nou ja, één ding: het spel op het podium werd ondersteund door een liveband, maar die band was niet te zien. En dat is een gemis. Ongetwijfeld liggen daar logistieke of financiële redenen aan ten grondslag, maar het is een gemis. De band (Ezra van Nassauw, Bas Schneider, Leon Mennen, Jelle Douma en Coen Kaldeway) verdient een podium.

In een ander punt van kritiek dat vooraf genoemd werd, herken ik me niet: de toegangsprijs. Ja, kaartjes kosten geld en ja, die kaartjes waren niet goedkoop. Maar je krijgt er ook wat voor terug, dus het is die investering waard. En als je het je kunt veroorloven is er ook niets op tegen dat ook de toeschouwer op die manier een bijdrage levert aan een spektakelstuk. Om het ook in de toekomst bestaansrecht te geven en betaalbaar te houden. Bovendien waren er acties, waarbij bijvoorbeeld mantelzorgers gratis kaartjes konden krijgen. Dat heb ik geen enkel commercieel evenement in Lelystad tot nu toe zien doen. Ja, er zit ook subsidiegeld in ‘Zilte zee, zoete dromen’, het is onmogelijk een dergelijk spektakelstuk met zoveel mensen en zo’n decor zonder subsidie te maken. Maar als je ziet wat het de stad bracht en brengt, is het elke euro subsidie waard. ‘Zilte zee, zoete dromen’ is iets om trots op te zijn.

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Flevopost' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.