Blijf op de hoogte van het nieuws via WhatsApp!
whatsapp
dossiers
Al het nieuws over de ontwikkeling van het Stadshart in Lelystad.
Hospice Dronten is een plek waar terminaal zieken in een zo huiselijk mo...
Windpark Noordoostpolder, gesitueerd aan de Noorder-, Wester- en Zuiderm...
Schiphol wil in de toekomst ongeveer 10.000 vluchten naar Lelystad Airpo...
Lelystad

Poppodium Underground op zoek naar een nieuwe naam

Door Kees Bakker op dinsdag 2 januari 2018 20:00
  • © Fotostudio Wierd

  • Old Skool tijdens het optreden in Underground. © Jurian Lambooij / Poppodium Underground

  • Yes-R treedt op tijdens My School’s Got Talent in Poppodium Underground. © Fotostudio Wierd

pinterestmail

Lelystad – Poppodium Underground in Lelystad zoekt een nieuwe naam. Een logische stap, want de huidige naam dekt de lading niet meer.

Associaties

Bij het ingaan van het nieuwe seizoen in september moeten de nieuwe naam en huisstijl er zijn. ‘We trekken steeds meer bezoekers uit een hele brede doelgroep. De naam ‘Underground’ roept dan niet de juiste associaties op,’ zegt programmeur Bart Drost.

Voor het oudere publiek roept de naam associaties op met punk en new wave. Voor het jongere publiek met alternatieve stromingen binnen de dance of rock. ‘Maar we willen juist vriendelijk en gastvrij zijn voor een brede doelgroep. De naam Underground matcht niet met waar we voor staan en weerhoudt mogelijk potentiële bezoekers.’

Niet alternatief

Dat werd nog eens onderstreept toen Erik Mesie onlangs met Toontje Lager optrad in Underground. Bart lacht. ‘Hij zei “Goh, ik had allemaal wilde kapsels en leren jassen verwacht. Maar jullie zijn helemaal niet Underground”.’ Ook een recent onderzoek naar de naamsbekendheid, het imago en de associatie die mensen hebben bij de naam bevestigt dat beeld. ‘Het gros van de bezoekers is allesbehalve alternatief. Dus het zou jammer zijn als de potentiële bezoeker wordt weerhouden door de associaties die de naam oproept.’

Barrières weg

Directeur Akke Wiersma van Kubus, waar Underground onder valt, denkt dat een nieuwe naam het bezoekersaantal ten goede kan komen. ‘De trouwe bezoekers jaag je er niet mee weg, die komen hier toch wel. Vanwege de bands die er optreden en avonden die worden georganiseerd, vanwege de sfeer. Voor de mensen die Underground nog niet kennen, kan een nieuwe naam barrières wegnemen.’

Meedenken door Lelystad

De actie is niet bedoeld om een reclamebureau rijk te maken. ‘Nee,’, zegt Bart Drost stellig. ‘Ten eerste betalen we dit uit ons reguliere budget. We doen dat omdat we denken dat het uiteindelijk geld oplevert. Ten tweede willen we heel graag dat Lelystad meedenkt over een nieuwe naam. We hopen dat via onze Facebookpagina en de mail de reacties binnenstromen: namen met een motivatie waarom die nieuwe naam bij ons past.’

‘Met al die suggesties gaan we dan naar verschillende bureaus, die daar dan een naam uit kunnen kiezen of zelf een naam bedenken en pitchen welke stijl ze daarbij voor ogen hebben. We hopen echt op heel veel suggesties: van bezoekers, vrijwilligers, medewerkers, iedereen die Underground een warm hart toedraagt. De nieuwe naam en huisstijl worden dan in september met een feestje wereldkundig gemaakt.’

www.undergroundlelystad.nl

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Flevopost' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.