Human Interest

KFC Lelystad richt zich op het menselijke aspect

Geplaatst op zaterdag 15 december 2018 16:00
  • Johan Tijink van KCF Lelystad. © Fotostudio Wierd

pinterestmail

Lelystad - Niet iedereen in zijn team stond te juichen toen KFC-eigenaar Johan Tijink vluchtelingen in dienst nam. Maar dat veranderde al snel. Inmiddels hebben de eerste twee elders een vaste baan en hebben de anderen hun draai gevonden. ‘Als ik erin geloof sijpelt dat door’, zegt hij enthousiast.

Compassie

Vluchtelingen, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, met het zogenaamde rugzakje, Tijink ziet ze en biedt ze een plek in zijn team. ‘Ik had als kind al compassie met mensen die anders zijn’, legt hij uit.’ Het zorgzame zat er al vroeg in.’ Maar ook als ondernemer vergeet hij deze mensen niet. Dat kan hij simpelweg niet over zijn hart verkrijgen. ‘Deze bakkerszoon uit Twente heeft een fantastisch mooi bedrijf, maar het zijn de mensen die het doen. Ik help mijn personeel aan alle kanten. Ze kunnen altijd bij mij terecht.’

Lelytalent

Aan de wand van het fastfoodrestaurant prijken een paar mooie ingelijste prijzen. De Participatiepenning van de Flevopenningen bijvoorbeeld, maar ook die van het Beste Leerbedrijf. KFC verbindt zich daarnaast aan het project Lelytalent, waarbij jongeren letterlijk van straat worden geplukt, voordat ze nog verder afglijden. ‘Er zijn heel veel jongeren die op school niet presteren, maar zet ze op de werkvloer met een beetje begeleiding en dan gaat het heel goed.’

Wijze les

Tijink rolde in 1986 in de fastfoodwereld. Zijn eerste werkgever gaf hem een wijze les. ‘Iedereen kan hamburgers verkopen, maar het zijn je werknemers die zorgen voor het spreekwoordelijke sausje eroverheen.’ Hij kreeg al snel steeds meer plezier in het bouwen aan een merk. ‘Maar weet je, een merk zoals KFC staat als een huis. Het menselijke aspect, dat vind ik belangrijk. Het managen van mensen, daar draait het voor mij om. Ik werk aan mijn bedrijf, niet in mijn bedrijf. Dat zeg ik altijd.’

Hecht team

Sinds de opening van KFC in november 2013 zorgt hij ervoor dat zijn medewerkers zich gezien voelen, dat ze altijd bij hem kunnen aankloppen en dat werpt zijn vruchten af. ‘We hebben een hecht team. Mensen zorgen voor elkaar. Als ze bijvoorbeeld een dagje vrij willen dan regelen ze zelf vervanging. Er is nauwelijks verloop en het ziekteverzuim is laag.’

Best even slikken

Toch was het voor zijn personeel best even slikken toen de eerste twee vluchtelingen op de werkvloer stonden. Hij merkte dat hij tegen allerlei vooroordelen aan liep. ‘Ik heb ze aan het werk gezet. Gewoon op de vloer, tussen de mensen, veel Nederlands praten. Ja goed, het kost wat meer begeleiding. Maar dat is niet erg.’

Op de rails

Twee vluchtelingen die hij een kans bood, grepen die met beide handen aan. Ze gingen weer terug naar school en vonden via een BBL-traject een vaste baan in de elektro- en installatietechniek. ‘Ik zet ze op de rails, geef ze af en toe een duwtje en soms blijf ik duwen.’ Hij lacht. ‘Dat is voor mij het mooiste dat er is.’

Betrokken bij lokale amenleving

Daarnaast is Tijink als ondernemer ook betrokken bij de lokale samenleving. KFC draagt onder meer Inloophuis Passie, Roparun, voetbalvereniging SVL ‘67 en Batavia een warm hart toe. Evenals een aantal kleinere projecten in de Lelystadse samenleving. ‘Met mensen werken en verbonden zijn, is mijn lust en mijn leven. Ik ben altijd met anderen bezig en dat valt hier samen op het Larserplein.’

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Flevopost' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.