Blijf op de hoogte van het nieuws via WhatsApp!
whatsapp
De Gamers

Spider-Man, is er eentje om in te lijsten

Door De Gamers op maandag 8 oktober 2018 16:45
  • ignore touch

    Screens uit de game Spider-Man. © Marvel

  • ignore touch

    Screens uit de game Spider-Man. © Marvel

  • ignore touch

    Screens uit de game Spider-Man. © Marvel

  • ignore touch

    Screens uit de game Spider-Man. © Marvel

mail pinterest

​Het was zeer verrassend dat Insomniac Games op de E3 in 2016 de komst van Spider-Man als exclusieve PS4 titel aankondigde. We moesten wel even geduldig zijn want de release duurde uiteindelijk nog tot begin september 2018. De fanbase ging bij de aankondiging al uit zijn dak want een echt goede Spider-Man game is maar zeldzaam.

Althans Spider-Man 2 voor de Playstation 2 staat nog wel goed aangeschreven maar de meest recente The Amazing Spider-Man 2 uit 2014 voor de PS4 met een metacritic van 49 (beoordeling pers + gamers) was een regelrechte ramp. Gelukkig is er nu weer eentje één om in te lijsten.

Insomniac games kende we ook vooral van Spyro the Dragon en Ratchet & Clank. Voor beide games geldt dat er inmiddels ook opgepoetste PS4 remakes zijn uitgebracht. Oude wijn in nieuwe zakken om ook nieuwe generatie gamers met goede games uit het verleden te bereiken. Je kunt stellen dat Insomniac Games een first party developer is voor Sony, al werd in 2014 een uitstapje gemaakt door samen met Microsoft Studios de exclusieve Xbox One game Sunset Overdrive (welke zeer goed werd ontvangen) uit te brengen. Van dat uitstapje heeft Sony geprofiteerd want de game engine die gebruikt is voor Sunset Overdrive is verder uitgewerkt en dient als basis voor deze Spider-Man game.

 

Rechten

Even een recap want hoe zit het nou ook alweer met de rechten van Spider-Man, oftewel wie bezit deze? De eigenaar van het Marvel universum is Disney. De filmrechten van Spider-Man zijn in het verleden verkocht aan Sony (uit financiële nood) en in 2015 toen bleek dat er veel geld met de verfilming van de superheldenverhalen werd verdient weer deels teruggekocht door Marvel. We hebben dus Sony, Marvel en Disney als rechthebbenden. Een lekkere mengelmoes dus.

De game-industrie is al jaren in opkomst en hier gaan inmiddels miljarden in om. De rendementen, en daarmee ook de netto winst op games, zijn bij veel producties inmiddels hoger dan bij succesvolle films. Het superheldenuniversum wordt inmiddels redelijk uitgemolken met elk jaar wel één of meerdere superheldenfilms in de bios, op blu-ray en/of DVD. Er is simpelweg een enorme fanbase met een enorme vraagbehoefte voor dit genre films en waar vraag is, volgt het aanbod vanzelf.

Er werd inmiddels door Marvel met jaloezie gekeken naar het succes van de DC Comics en Warner Bros gamereeks Batman Arkham. Een voorbeeld dat superhelden games ook goed en zeer succesvol kunnen zijn. Sony en Marvel klopten dan ook bij Insomniac op de deur met de boodschap dat zij vonden dat Insomniac bij uitstek de aangewezen studio was om een game uit het Marvel Universum te gaan maken. Dit zou wel eens een kaskraker kunnen betekenen. Het kostte weinig tijd om te bedenken om welk personage het zou moeten draaien: Spider-Man, op voorwaarde dat men vrijheid had in het productieproces. Dit hield in dat het verhaal niet per sé een bestaande verhaallijn of chronologie met de stripboekverhalen of de filmreeks(en) hoefde te hebben alsmede dat men artistieke vrijheid zou genieten. Na een aantal interviews gelezen te hebben bleek die vrijheid toch beperkter dan het ogenschijnlijk leek. Wekelijks werd er overlegd met de rechthebbenden en werd ook hun input (gedwongen) in de game meegenomen. Gelukkig heeft het allemaal wel goed uitgepakt.

 

Het verhaal (vrij van spoilers)

Je kruipt in de huid van Peter Parker alias Spider-Man in zijn twintiger jaren. Peter Parker is al enige jaren superheld Spider-Man en wordt door iedereen gezien als een gerespecteerd en geliefd inwoner van New York. Nou ja bijna iedereen dan want J. Jonah Jameson is nog steeds geen voorstander. Hij is inmiddels hoofdredacteur bij de Daily Bugle af en bezit nu een radioprogramma waarin hij alle activiteiten van Spider-Man met argwaan volgt. Deze uitzendingen worden tijdens het spelen tussen de missies veelvuldig uitgezonden en zorgt voor de nodige vermaak. De heldendaden worden uiteraard door J. Jonah Jameson heel anders geïnterpreteerd.

Wanneer Spider-Man tussen de inwoners van New York rondloopt, merk je hoe geliefd hij is. Mensen willen op de foto of geven je complimentjes of een high five. De samenwerking met de inwoners en de autoriteiten staan ook op goede voet. Kortom de carrière van Spider-Man is al even gaande en zit nog steeds goed in de lift. Daar waar de voorstanders van Spider-Man de inwoners en de autoriteiten zijn, zijn een bataljon aan bekenden uit de stripboekenreeks traditiegetrouw de bad guys. We krijgen dan ook te maken met verschillende personages die uit zijn op, waar ze altijd op uit zijn: Macht.

 

De ene bad guy maakt plek voor de andere

Naast J. Jonah Jameson is Wilson Fisk bijvoorbeeld ook geen onbekende van Spider-Man. In het verhaal volgen we hoe en welke keuzes van Spider-Man en Peter Parker invloed hebben op de ontwikkelingen in en op de stad New York. Een goede daad oftewel het inrekenen van de ene bad guy maakt de baan vrij voor criminele en terroristische praktijken voor de andere bad guy. Het is niet dat je als speler invloed hebt op deze keuzes, dat is van te voren allemaal netjes voor je bepaald en gescript. Het maakt dat je een goed onderhouden verhaal krijgt voorgeschoteld welke filmachtig spectaculair wordt gepresenteerd.

 

Hoofdverhaal en zijmissies

Naast de hoofdverhaallijn zijn er talloze zijmissies en activiteiten die gedaan kunnen worden. Hiermee valt van alles te verdienen waarmee nieuwe outfits met specifieke krachten en perks kunnen worden vrijgespeeld alsmede punten kunnen worden verdiend om vaardigheden uit te breiden of te versterken. De wisselwerking tussen de hoofdverhaallijn en de zijmissies zijn goed in balans maar bieden verder niet veel diepgang in het hoofdverhaal. Het zijn echt zijmissies. Niets meer en niets minder. Je bent verplicht om de hoofdverhaallijn te volgen om zodoende nieuwe zijmissies vrij te spelen waarmee specifieke upgrades kunnen worden bemachtigd. Het ritme en aanbod is goed afgestemd. Dit zie je in veel games nog weleens hopeloos misgaan maar in deze game is dit goed uitgewerkt. Heb je even geen zin in de hoofdmissies dan kun je uren lang ronddwalen in New York en is er genoeg te doen om je te vermaken.

De relatie met Mary Jane Watson, een inmiddels gerespecteerd correspondent en journalist van de Daily Bugle, is complex maar staat wel op goede voet. Leuk om de traditionele spanning tussen de twee in deze game verder te zien ontwikkelen. Verder zien we veel bekende bad guys uit het Spider-Man Universum hun opwachting maken, zijn er veel verwijzingen naar de films (en andere films) en bezit de game een hoge portie typische goed getimede humor.

 

Webslingeren

Denk je aan Spider-Man dan denk je aan webslingeren. ‘Er is alles aan gedaan om het webslingeren tot in de perfectie goed te krijgen', volgens Insomniac Games en ja dit is erg goed gelukt. Naast dat het goed werkt is het gewoon erg leuk om dwars door New York te slingeren en de stad als speelgrond te zien. De besturing is erg intuïtief en heb je snel onder controle. De flow blijft er, mits je een goede koers bepaalt, lekker inzitten. Gaandeweg zijn er vaardigheidspunten te verdienen die ingezet kunnen worden om nog meer vaardigheden vrij te spelen waarmee je nog sneller en soepeler door New York kunt voortbewegen. Je kunt op een later moment ook ‘snelreizen’ van de ene naar de andere locatie maar het slingeren verveelde mij nooit en heb ik hier dus geen gebruik van gemaakt. Als er dan een onderdeel benoemd moet worden waar Spider-Man niet goed in is, dan is het zwemmen. Val niet in het water want de flow is er meteen uit.

 

Vechtsysteem

Het vechtsysteem is ongeveer gelijk aan het vechtsysteem in de Batman Arkham games. Combo’s leveren naast XP ook het meest focus op zodat er je over de mogelijkheid beschikt om een vijand in een quick action scene direct neer te zien gaan. Altijd spectaculair. De Spidey-sense komt goed van pas om inkomende vuisten, trappen, kogels, raketten en vele andere wapens aan te zien komen. Deze zijn te pareren en te ontwijken middels de ‘O’ knop op de controller. Aan het begin ging ik nog weleens dood omdat het wennen was aan de (on)mogelijkheden maar na enkele tijd spelen voel je het ritme aardig aan. En dan gaan we helemaal los. Slaan, trappen, luchtgevechten, webacties en de gadgets worden allemaal tegelijk ingezet. Het combineren van alle mogelijkheden levert je de meeste lol, de meest spectaculaire actie, de meeste experience points op en het geeft je echt een superheldengevoel. Je kunt ook kiezen voor een andere aanpak en reken af met de bad guys door stealth-technieken en/of gadgets in te zetten. Net zo leuk! Word je toch ontdekt dan is de eerdere optie er ook altijd nog. Ook zijn er, zoals je mag verwachten diverse, spectaculaire en pittige bossfights.

 

Duiven vangen, of een drone

De zijmissies bestaan voornamelijk uit losse disciplines uit de gameplay. Denk aan het vangen van duiven (webslingeren), het volgen en uitschakelen van een drone (webslingeren met objecten waar je door moet voor extra xp), oplossen van puzzels door bijvoorbeeld microscoop objectplaatjes goed leggen of een elektronisch circuit kloppend te krijgen, uitschakelen van een safehouse (vechten) en nog veel meer. Stuk voor stuk leuk om te doen en de moeilijkheidsgraad neemt naar gelang de game vorder toe waardoor er voldoende uitdaging blijft bestaan.

(Verhaal gaat verder onder de video)

Audiovisueel

De game zit audiovisueel sterk in elkaar, speelt soepel en loopt nagenoeg altijd stabiel op 30 fps op de PS4 (normale versie). De belichting in met name de overdagscenes zijn schitterend. In de nacht is dit wat fletsen en minder overtuigend maar zeker niet storend. Het straatbeeld is levendig, er is veel variatie in de verschillende districten van New York en het komt realistisch over. De textures zijn met name op grondniveau erg gedetailleerd en ook hier komt de belichting het beste uit de verf. Er gebeurt erg veel op straatniveau en om die reden maakte ik menigmaal gewoon een wandelingetje door de stad om mij te verwonderen over de hoeveelheid details die Insomniac in de stad heeft gestopt. Er is zelfs een beetje interactie met de inwoners al hebben zij allemaal een gescripte rol. Dat moet uren aan programmeerwerk gekost hebben. Ik heb dan ook gewoon een tijdje zitten kijken naar een potje 1-tegen-1 basketbal welke op een pleintje in een kooi werd gespeeld. Elders waren er dans-battles gaande op stukken karton. Geweldig uitgewerkt en je zou er zomaar aan voorbij kunnen gaan. Neem zeker even de tijd om gewoon eens een wandelingetje te maken.

 

(Tekst gaat verder onder de video)

De stad New York komt erg gedetailleerd, dynamisch, levendig en vol energie over. Wordt het je toch allemaal veel te druk dan ren en slinger je gewoon naar één van de hoogste gebouwen in het financial district op en geniet je van rust en prachtige vergezichten. De ondersteunende audiotrack is ongemerkt goed. Het sluit goed aan op wat je ziet en daardoor bijna als vanzelfsprekend. Let je er wat meer op dan hoor je goed de mix is. De voice-casting is zeer goed en overtuigend. Als goede grappen ook nog eens overtuigend overkomen dan zit het wel goed en dan gaat het je pas opvallen hoeveel dingen er eigenlijk mis kunnen gaan in een Spider-Man game. Het staat allemaal als een huis. De audiomix is ruimtelijk en op mijn 5.1 hometheater klinkt het gewoon lekker. Met een goed koptelefoon op word je er nog toch nog wat meer ingezogen

 

Conclusie

Ik en zeker ook onze 3 jarige dochter heeft zich buitengewoon goed vermaakt met het kijken hoe papa Spider-Man aan het spelen was. In het verleden is deze gamer een keer verkleed als Spider-Man naar het carnaval in het zuiden van het land gegaan en daar is een foto van. Deze hangt bij ons op het toilet naast een verzameling van andere ingelijste foto’s van levensgebeurtenissen. Onze dochter denkt dan ook dat ik de superheld Spider-Man ben. Het maakte dan ook een diepe indruk op haar toen ze papa al rennend, springend en slingerend door de stad zag manoeuvreren plus de ‘boeven’ een koekje van eigen deeg gaf. We hebben samen genoten van de avonturen van Spider-Man en hopelijk komt er een vervolg.

Het verhaal is goed, de gameplay is soepel en fun en audiovisueel is deze game tip top in orde. Mocht je de game nog niet in bezit hebben dan is het een leuk cadeau om te geven of te krijgen voor de komende feestdagen. Veel plezier!

 

Liam Brands

Gespeeld op Playstation 4

Cijver 9,5

REACTIES (1) Plaats een reactiereacties
profielfoto
11 Okt 2018 17:02
Schobbe Jaques
Cijver? Please...
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.