Blijf op de hoogte van het nieuws via WhatsApp!
whatsapp
Malen en mixen

Heerlijke cheesecake die mag van meneer Atkins

Door Magda Dullemond op woensdag 7 september 2016 09:05
0 reactiescomments
  • ignore touch

    © BUN/ Magda Dullemond

mail pinterest

Onlangs was ik jarig. Omdat ik een koolhydraatarm Atkinsdieet volg, wilde ik dat niet doorbreken met een ‘gewoon’ stuk taart.

Daarom heb ik een cheesecake zonder suiker gemaakt. Tijdens een koolhydraatarm dieet kan room en roomkaas namelijk wél.
De bodem is gemaakt van amandelmeel: daar zitten wel koolhydraten in, maar vergeleken met een bodem gemaakt van bijvoorbeeld koekkruim, is dat te verwaarlozen.

Het resultaat is anders dan een traditionele cheesecake, maar wel lekker! Man- en zoonlief smulden er ook van. Omdat zoetstof vaak toch een nasmaakje geeft, ben ik daar heel terughoudend mee geweest. Dus verwacht geen mierzoet resultaat, maar vooral véél romigheid.

Je hoeft deze taart niet te bakken, hij stijft op in de koelkast.

Cheesecake

met minder koolhydraten

Ingrediënten

  • 200 gram amandelmeel (verkrijgbaar bij de meeste supermarkten)
  • zoetstof naar keuze (bijvoorbeeld Candarel vloeibaar)
  • 125 gram gesmolten boter
  • 600 gram Philadelphia original (of andere naturel roomkaas)
  • 1 bekertje slagroom
  • vanille extract of verse vanillebonen
  • Optioneel: cacaopoeder (zonder toegevoegd suiker!) of bijvoorbeeld bosbessen of aardbeien.

Verder nodig: bakvorm, bakpapier

Bereidingswijze

Maak de bodem door het amandelmeel in een kom te vermengen met de gesmolten boter en een klein (!) theelepeltje zoetstof. Meng of kneed tot het een soort deeg vormt. Druk dat in je bakvorm, en zet apart.

De vulling maak je door in een grote kom de roomkaas met een mixer los te kloppen, samen met de vanille en een klein (!) theelepeltje zoetstof. Voeg vervolgens beetje bij beetje de slagroom toe, en klop verder tot het een redelijk stevig mengsel is.

Schep de vulling op de bodem in de bakvorm, en laat het geheel tenminste 12 uur in de koelkast opstijven. Het is nog beter om 24 uur te wachten. De bodem wordt daar een stuk lekkerder van: het lijkt dan een beetje op een stevige amandelspijs.

Je kunt de cheesecake met een zeefje voorzien van een laagje cacaopoeder, of versieren met fruit, zoals bosbessen of aardbeien. Als je net als ik nog in de fase zit dat je koolhydraten zoveel mogelijk vermijdt, kun je het beter naturel laten of cacaopoeder toevoegen.

LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.