Blijf op de hoogte van het nieuws via WhatsApp!
whatsapp
dossiers
De grote grazers in de Oostvaardersplassen zijn al jarenlang reden tot d...
Lelystad bestaat in 2017 vijftig jaar. FlevoPost besteedt aan dit jubile...
Al het nieuws over de ontwikkeling van het Stadshart in Lelystad.
De Provinciale Statenverkiezingen van Flevoland vinden plaats op 20 maar...
Social Media Statusupdate

Wees geen me(dia)eloper!

Door Jasper Velthuis op vrijdag 11 maart 2016 17:30
  • ignore touch

    © Casey Neistat

mail pinterest

Social media is niet alleen Facebook of Twitter. LinkedIn, Instagram, Pinterest of YouTube kan voor jouw bedrijf het belangrijkste platform zijn. Waarom lopen we dan toch allemaal achter elkaar aan?

De vraag is niet meer of je meedoet, maar hoe goed je meedoet! Er zijn zoveel platformen maar iedereen gebruikt vaak alleen Facebook. Waarom? Omdat dit het grootste platform is? Door onwetendheid blijven veel mogelijkheden onbenut, kijken ondernemers naar elkaar, doen bedrijven hetzelfde en blijven zo hangen bij Facebook of Twitter. Laten we eens verder kijken.

Meer dan een miljard gebruikers

In 2014 en 2015 was videomarketing booming en wordt dat in 2016 alleen maar meer. Veel ontwikkelaars van mobiele apparaten en social media platformen spelen hier slim op in door hun videofuncties te verbeteren of uit te breiden. Videomailing, live webinars, video-advertising en vloggen het is trending op internet. Hier liggen kansen voor bedrijven om het onderscheidend vermogen te vergroten door iets anders te doen dan de concurrentie. Wat doet je bedrijf nu met video? Neem nou YouTube, onderdeel van Google, heeft meer dan een miljard gebruikers! Dat is bijna een derde van alle mensen die überhaupt internet gebruiken. Het aantal uren dat mensen naar video’s op dit platform kijken is in het afgelopen jaar met 60% gestegen, het loont om je daar als bedrijf tussen te nestelen.

Is YouTube het nieuwe televisiekanaal?

Talentvolle filmmakers hadden tot voor kort de ambitie om via internet door te breken bij het grote publiek. We zien nu dat juist de omgekeerde richting wordt bewandeld. Het grote publiek zoekt tegenwoordig op internet naar het werk van relatief onbekende maar talentvolle filmmakers. We noemen ze vloggers. Vloggers zijn video bloggers en voornamelijk te vinden op YouTube. In Nederland is youtube.com/enzoknol de bekendste met ruim 1.1 miljoen volgers. Hij uploadt iedere dag een vlog waarin hij je meeneemt in zijn dagelijks leven. Zelf volg ik youtube.com/caseyneistat, een zeer getalenteerde Amerikaanse filmmaker. Neistat is met zijn HBO serie op tv gestopt om juist op YouTube een nieuwe serie te beginnen. Waarom? Op YouTube kan hij een relatie opbouwen met zijn kijkers en daar direct de dialoog aangaan over de onderwerpen die hij in zijn video’s behandeld. Neistat noemt zichzelf inmiddels geen filmmaker meer maar een YouTuber. Hij is geswitcht van tv naar internet.

Kies niet voor de massa

Knol en Neistat focussen zich 100% op YouTube omdat zij hun publiek daar vinden én met ze in gesprek kunnen gaan. Naar mijn mening moeten bedrijven daar een voorbeeld aan nemen en verder kijken dan wat de rest doet. Kies niet voor de massa maar onderscheid je bedrijf door iets anders te doen. Als je iets anders doet dan de rest en dat heel erg goed doet dan komt het publiek uit zichzelf naar je toe. Nou zeg ik niet dat je iets met video moet doen maar ik adviseer je eens te kijken naar de mogelijkheden. Wie weet wat videomarketing voor jouw bedrijf kan betekenen wellicht helpt het je de concurrentie voor te blijven óf in te halen!