Blijf op de hoogte van het nieuws via WhatsApp!
whatsapp
dossiers
Al het nieuws over de ontwikkeling van het Stadshart in Lelystad.
Hospice Dronten is een plek waar terminaal zieken in een zo huiselijk mo...
Windpark Noordoostpolder, gesitueerd aan de Noorder-, Wester- en Zuiderm...
Schiphol wil in de toekomst ongeveer 10.000 vluchten naar Lelystad Airpo...
Stationsplein

Verbijsterend

Door Kees Bakker op woensdag 16 januari 2019 17:00
  • ignore touch

mail pinterest

Lelystad - Lelystad Airport blijft de gemoederen bezighouden en dat zal zo blijven, tot het eerste passagiersvliegtuig er landt. En ach, daarna ook nog wel even. De luchthaven zal economische voorspoed en geluidsoverlast brengen, en een ieder kan individueel uitmaken welke van de twee voor hem of haar van groter belang is.

Het is bijzonder dat actievoerders op de Veluwe en in Overijssel zichzelf in deze discussie hebben weten te plaatsen als ‘omwonenden’, die ongelooflijk veel last krijgen van Lelystad Airport. De echte omwonenden wonen in Lelystad in de buurt van het vliegveld, en als er sprake zal zijn van geluidsoverlast, zullen Biddinghuizen, Dronten-West, Ketelhaven en Swifterbant daar eerder en meer mee te maken krijgen dan het oude land. Ook bij de laagvliegroutes vliegen de vliegtuigen op de Veluwe en in Overijssel over op een hoogte waarvoor menig inwoner van het Westen, in de wijde omgeving rond Schiphol, voor zou tekenen.

Actievoerders op de Veluwe schetsen bovendien een beeld waarbij de laagvliegroutes zo ongeveer de hele toeristische sector om zeep zullen helpen. Ik durf hier te voorspellen dat het tegendeel het geval zal zijn: de toeristische gebieden op de Veluwe zullen er juist van profiteren. Maar ik denk niet dat de toeristische bedrijven die nu moord en brand schreeuwen en al schadeclaims willen neerleggen bij de overheid, straks de helft van hun toegenomen winst naar de overheid zullen brengen. ‘Dank voor de extra toeristenstroom, het is niet meer dan eerlijk dat u daar in meedeelt.’

En dan heb je nog de discussie over de autonome groei van de luchtvaart, die niet op Lelystad Airport zou mogen plaatsvinden, en de functie van Lelystad Airport als overloopluchthaven voor Schiphol. Dat laatste is waar Lelystad Airport voor ontwikkeld is, maar de vraag is in hoeverre vliegtuigmaatschappijen gedwongen of verleid kunnen worden te verkassen van Schiphol naar Lelystad, zonder de vrije marktwerking geweld aan te doen. Dat wordt nog een aardige strijd met de Europese Commissie.

Maakt het voor omwonenden in deze regio uit of een vliegtuig dat overvliegt eerst op Schiphol vloog of een extra vakantievlucht is? De vraag stellen is ‘m beantwoorden. Maar ja, als er toch autonome groei van de luchtvaart plaatsvindt op Lelystad Airport, zullen heel wat actievoerders ‘verbijsterd’ zijn. De Stentor had laatst een mooi onderzoek over hoe vaak en welke politieke partijen in de Tweede Kamer ‘verbijsterd’ zijn. Er waren er een paar die eruit sprongen en zo ongeveer verbijsterd door het leven gaan. Ik voorspel; dat er op de Veluwe en in Overijssel ook nog heel veel verbijstering zal optreden. Als u in die regio bent en de term ‘Lelystad Airport’ laat vallen, moet u verbaasd zijn als iemand u niet verbijsterd aankijkt. En dat is dan op zich misschien ook wel weer verbijsterend.

Lees meer in het nieuwsdossier Lelystad Airport.