Wijnne's Waarheid

Yorick van Norden overtreft zichzelf met 'The Jester'

Door Gerrit Wijnne op dinsdag 18 september 2018 11:09
  • ignore touch

    'The Jester'. © Nick Helderman

mail pinterest

Met zijn tweede soloalbum ‘The Jester’ heeft Yorick van Norden zichzelf overtroffen. Je hoeft maar één nummer te luisteren om dat te beseffen. De laatste song, Suite No.2, heeft alles in zich wat deze plaat onweerstaanbaar maakt – meer nog dan zijn solodebuut ‘Happy Hunting Ground’, en dat zegt wat.

Twee suites

De naam zegt het al, het slotnummer is één van de twee suites op de plaat en somt in vier delen op wat de muziek van Van Norden zo rijk maakt. Het ligt voor de hand om de vergelijking met de afsluitende medley op het Beatles-album Abbey Road te maken, maar daarmee doe je de Haarlemse muzikant te kort; iedereen is het product van zijn opvoeding en in de platenkast van zijn ouders namen de Fab Four een prominente plaats in.

Heel erg Yorick van Norden

De afsluitende suite is vooral heel erg Yorick van Norden. Openingssegment ‘So Sad’ is een typisch Van Norden-nummer waarop hij patent lijkt te hebben; klein liedje met een fijne, licht weemoedige melodie die zich snel in je hoofd nestelt. De song heeft een prachtige opbouw, waarbij de instrumentatie – met onder meer strijkers en blazers – is om je vingers bij af te likken.

Psychedelische diepte

‘Drifting’, tweede deel van de suite, schiet de psychedelische diepte in, mede dankzij smaakvol gebruik van de mellotron – u weet wel, dat instrument uit ‘Strawberry Fields’, en heeft een aangenaam dromerige sfeer. Op ‘Getting In Over My Head’, het derde deel, bestaat de muziek uit niet meer dan akoestische gitaar en handgeklap, terwijl de tekst eigenzinnig is. 

Tijdens de albumpresentatie in de Haarlemse thuishaven Het Patronaat zong Van Norden dit gedeelte volledig onversterkt. Hij kreeg de rumoerige concertzaal op indrukwekkende wijze muisstil. ‘So Sad (Reprise)’ is een majestueuze instrumentale afsluiter van de suite en het album, met een rijke instrumentatie. Dit deel had van mij nog minuten langer mogen duren.

Pareltjes

Suite No.2 heeft zoals gezegd alles in zich wat Van Norden zo bijzonder maakt, maar alleen de afsluitende song benoemen zou de rest van ‘The Jester’ tekort doen. Pareltjes als ‘Train In The Station’, ‘Another Day In London Town’, ‘Miss Serene’, ‘Winter’ en ‘Light Up Love’ mogen niet onvermeld blijven. 'The Jester' staat vol heerlijke melodieën, prachtige koortjes en mooie liedjes waarvoor je de tuindeuren open wil gooien om de buren te laten meegenieten.

Diepgeworteld geloof

Van Norden is een man die in het tijdperk van downloads en streaming een diepgeworteld geloof houdt in de muziek als kunstvorm die meer is dan alleen dat wat je hoort. Natuurlijk staat de muziek centraal, maar de vormgeving is ook belangrijk. ‘The Jester’ ziet er prachtig uit, met fijn oog voor detail. Er is zichtbaar energie in het album gestoken om er een mooi verzorgd werk van te maken. In een tijd van 'likes' and 'views' mogen we blij zijn met iemand als Van Norden die het maken van muziek nog als een nobel ambacht beschouwt.

Yorick van Norden speelt op zondag 28 oktober om 16.00 uur in het kader van 'Lely Sunday Afternoon' in De Eetalage in Lelystad. Zie voor meer informatie de website van Corneel.

LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.