Stationsplein

Beleving

Door Kees Bakker op woensdag 16 mei 2018 17:00
  • ignore touch

    © Twitter

mail pinterest

Lelystad/Dronten - Op 30 mei vliegt er een Boeing over Flevoland, Overijssel, de Veluwe, Friesland en Noord-Holland. Nou ja, die vliegen er natuurlijk elke dag, maar in dit geval gaat het om een simulatie van wat de omgeving straks te wachten staat als Lelystad Airport passagiersvliegtuigen te verwerken krijgt.

Nu is er door bewonersdelegaties en actiegroepen gevraagd om zo’n vlucht en nu die er komt, is er vanuit sommige van hen ook gelijk kritiek. Want de belevingsvlucht geeft geen reëel beeld. Als het die dag regent of stormt, is dat niet representatief voor wat ons straks te wachten staat. En een leeg vliegtuig, zonder passagiers, maakt een ander geluid dan een vol. En het vliegtuig mag niet landen, dus dat geeft ook geen reëel beeld.

Dat laatste is natuurlijk wel waar. Voor die andere zaken wordt wel gezocht naar oplossingen, maar of dat helpt? Voor sommigen is het namelijk van tevoren al niet goed, of het deugt niet.

Natuurlijk geeft zo’n vlucht geen reëel beeld. Het is een aangekondigde vlucht. Je kunt  er op wachten. Dat is straks anders, tenzij je het spoorboekje van het vliegveld nauwlettend in de gaten houdt. Bovendien: het vliegtuig vliegt op 30 mei de laagste routes die er straks gevlogen worden. In de praktijk vliegen de vliegtuigen hoger. Ook dat is niet reëel, maar dat willen de tegenstanders van Lelystad Airport niet horen.

Nou ja, als dit dan niet goed is, wat is dan het alternatief? Een belevingsweek? Ook dan heb je verschillende weersomstandigheden. Een belevingsmaand? Kwartaal? Jaar? Gooi dan het vliegveld gewoon open, dan weten we echt wat ons te wachten staat.

Lees ook: 'Belevingsvlucht' Lelystad Airport is op 30 mei

REACTIES (2) Plaats een reactiereacties
profielfoto
17 Mei 2018 19:49
H.P.M. van der Kolk
Als het vliegveld eenmaal open is, is er geen weg meer terug: Schiphol is de grootste politieke krachtpatser als het om misleiden gaat, vanwege de gigabelangen in vrijwel alles, dat geldt voor alle aandeelhouders, behalve Amsterdam. Denk eens aan Shell NL dat zijn omzet ziet halveren als Schiphol zou verdwijnen. Dat hoeft niet, maar een heleboel tandjes terug, dat wel. Dan is zo'n achterlijke 'belevingsvlucht'helemaal niet nodig, en zou de groeiende weerstand tegen de megalomane uitbreidingsdrang van de luchtvaart niet nodig zijn. De Nederlandse werkgelegenheid is niet (NIET) grotendeels afhankelijk van Schiphol, net als de Lelystadse werkgelegenheid zeker niet afhankelijk is van LA. Deze discussie zouden we niet meer hoeven te voeren, lijkt mij....
profielfoto
31 Mei 2018 09:31
CORINA SMITS
Ach,hier vliegen ook vliegtuigen over,zure mensen,die trein maakte meer geluid.Oude zeurkousen,je hoorde het amper.Die zitten de hele dag te luisteren,hoor ik het nou,zie je wel ik hoor het.Maar gaan vervolgens wel op vakantie met een vliegtuig,dan moet je ook consequent zijn en niet vliegen.Ik heb nog nooit gevlogen,maar vind het machtig om te zien,soms kan ik de maatschappij zien en vind het enorm gaaf.Ben 60 dus niet jong,maar vind het super.Staan ze te kijken met een verrekijker,zo hoog zat dat vliegtuig,whaaa en dan horen ze het.Zet je gehoorapparaat dan uit !!!
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.