Blijf op de hoogte van het nieuws via WhatsApp!
whatsapp
Stationsplein

Ophef

Door Kees Bakker op woensdag 14 februari 2018 17:00
  • ignore touch

    © Wilbert Bijzitter

mail pinterest

Lelystad/Dronten - Ieder woordje in het debat rond Lelystad Airport is vandaag de dag reden voor ophef, boze mensen die teleurgesteld allerlei overleggen verlaten en mensen die anderen beschuldigen van leugens. Ook Kamerleden zijn daar niet vies van.

Het debat tussen de Lelystadse wethouder Jop Fackeldey en GroenLinks-voorman Jesse Klaver in de talkshow Jinek was vorige week prima. Bij beiden weet je waar je aan toe bent: Fackeldey dient het Lelystadse, Flevolandse en in zekere zin ook nationale belang van Lelystad Airport voor de economie. De banen die het vliegveld oplevert, bedrijven die daardoor in Lelystad investeren in nieuwe panden en hoofdkantoren en uiteindelijk ook Schiphol dat tegen haar grenzen aanzit en door de ontwikkeling van Lelystad Airport weer lucht krijgt.

Klaver is gewoon tegen de groei van de luchtvaart en het feit dat een vliegticket naar Barcelona nog goedkoper is dan een treinretourtje van Groningen naar Maastricht. En omdat hij tegen de groei van de luchtvaart is, is hij ook tegen de ontwikkeling van Lelystad Airport. Dat is allemaal duidelijk.

Zijn fractiegenoot Suzanne Kröger maakte vorige week ook veel kabaal. In een ‘rekenexercitie’ had het ministerie, nota bene op verzoek van protestgroepen uit Gelderland en Overijssel, laten berekenen wat het zou beteken als er sprake zou zijn van 60.000 vliegbewegingen met ‘stillere en schonere vliegtuigen’. Die protestgroepen zagen daarin de bevestiging dat het niet ophoudt bij 45.000 vliegbewegingen. Minister Cora van Nieuwenhuizen liet maandag uitdrukkelijk weten dat er echter geen sprake is van meer vliegbewegingen. Dat antwoordde ze ook op vragen van GroenLinks over de kwestie. Daarin schrijft de minister onder andere het volgende: ‘Als plafond voor de lange termijn is sprake van een maximale gebruiksruimte gebaseerd op 45.000 vliegtuigbewegingen’.

In die zin ziet Kröger een vingerwijzing dat er uiteindelijk meer vluchten zullen worden toegestaan op Lelystad Airport, misschien wel 60.000. Waarom ze dat ziet, is mij een volstrekt raadsel. Dat er dan woorden als ‘besodemieteren’ een ‘misleiding’ worden gebruikt, gaat te ver.

Bovendien: waar hebben we het over? Stel dat vliegtuigen inderdaad veel stiller en schoner worden? Moet je dan krampachtig vasthouden aan een grens van 45.000 vliegbewegingen? Ook als mensen liever met het vliegtuig naar Londen gaan dan met de trein naar Zwolle? Het gaat toch om de overlast en milieuvervuiling die vliegtuigen veroorzaken? Als dat allemaal aantoonbaar veel minder wordt, en ik ze niet meer hoor als ze overvliegen, zal het mij aan mijn reet roesten hoeveel het er zijn, en ik vermoed menig inwoner van Biddinghuizen en Dronten ook.

Lees meer in het dossier Lelystad Airport.

REACTIES (5) Plaats een reactiereacties
profielfoto
14 Feb 2018 18:35
H.P.M. van der Kolk
Beste Kees Bakker, hiermee verklaar jij dat je geen onafhankelijk jornalist bent, maar het betaalde hulpje van Jop Fakkeldey, die niet het Lelystads belang dient maar vooral dat van zijn vrienden bij de bouw- en andere lobby, en zeker niet het 'nationale belang'.. Waar ben je mee bezig, verslaggever van de Flevopost? Heb je alle gevoel voor verhouding verloren? Ik vrees het! Alle, in dit zeer tendentieuze stukje opgevoerde argumenten zijn 'van horen zeggen', uit de andere media, van facebook en nog zo wat onbetrouwbare bronnen. Je citeert mensen op foute conclusies, het lijkt het debat van die Halve Zoolstra wel. Om je conclusies even te bevestigen: het gaat om de overlast, en het zal mij m'n reet roesten wat jij er verder over zegt als helaas zeer onkundig verslaggever, en ik vermoed de rest van de oplettende lezers van de Flevopost ook.
Dat wordt dan: exit Flevopost, zowel op papier als digitaal, en geen mens zal er rouwig om zijn, want geheel gefinancierd door de plaatselijke overheid, en daarom slecht gelezen, intenstelling tot de Stentor, bijvoorbeeld..
profielfoto
14 Feb 2018 21:58
Kees Bakker
Dag Bart. Je reageert op een column. In een column staat een mening. Dat is vrij gewoon in krantenland. Ik word niet betaald door Jop Fackeldey.
Objectiviteit en onafhankelijkheid vertalen zich in het feit dat je de twee, drie of soms nog meer kanten van een zaak laat horen in je krant of medium. De FlevoPost doet dat mijns inziens prima, want zowel de mening van voorstanders als van tegenstanders van Lelystad Airport vinden een plek op deze site.
Dat een columnist dan zijn mening geeft over dingen die gebeuren zie jij als het opgeven van onafhankelijkheid. Tja, dan mag een columnist kennelijk geen mening hebben. Dat worden leuke columns.
Je hebt het volste recht het niet met mij eens te zijn. Om dan alle argumenten die ik aanvoer af te doen als onzin, is een beetje flauw. Maar kennelijk is er voor jou maar één mening die telt, en dat is je eigen mening.
Het is je volste recht de FlevoPost niet meer te lezen. Eén ding weet ik zeker, en daar bedoel ik niets naars mee tegenover gewaardeerde collega's van De Stentor: de FlevoPost wordt in Lelystad beter gelezen dan De Stentor.
profielfoto
15 Feb 2018 17:16
H.P.M. van der Kolk
Dag Kees, het is niet persoonlijk, maar jij schrijft de helft van de 'Lelystadse editie' vol, met naam en toenaam. Dat je dan ook nog een column schrijft over diezelfde onderwerpen, tja dat ruikt toch een beetje naar afhankelijkheid... En dat je in opdracht van de Gemeente ook nog veel onderwerpen redigeert, lijkt op betrokkenheid, eerder op een zakelijke relatie met de gemeente, die in de gedrukte editie diverse pagina's koopt, maar ook in de digitale editie zijn veel berichten direct uit de gemeentelijke koker van de dienst communicatie afkomstig. Daar zit de crux! Je eet het brood van degene wiens stem je vertegenwoordigt....
profielfoto
17 Feb 2018 09:28
I. Stevense
Dat gezeur over dat vliegveld. Natuurlijk moet het er komen. Werkgelegenheid!!
Veel eenvoudiger voor de mensen in het oosten van het land om bij een vliegveld te komen en wat de geluidsoverlast betreft: ik heb bijna 30 jaar binnen een straal van 15 kilometer van Schiphol gewoond en nog nooit last gehad van de vliegtuigen. Die vliegen zo hoog dat je ze wel ziet maar niet of nauwelijks hoort. En als je al iets hoort: geluid hoort erbij in een samenleving als de onze waar we zo dicht op elkaar wonen.
Denk aan het treinverkeer, de vrachtauto's, brommers etc.
Gewoon accepteren en je er niet druk overmaken.
profielfoto
17 Feb 2018 16:44
Kees Bakker
Bart, ik schrijf niet de helft van de Lelystadse editie vol, ik vul de eerste drie pagina's. Verder heeft de FlevoPost een onafhankelijke bureauredactie, die de site voor het grootste gedeelte vult. Alleen als mijn naam bij een artikel op deze site staat, mag je er vanuit gaan dat ik die geplaatst heb, maar voor de meeste (pers)berichten van de gemeente geldt dat niet. Kortom: ik redigeer niet in opdracht van de gemeente allerlei berichten. En ik word ook niet door ze betaald.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.