Blijf op de hoogte van het nieuws via WhatsApp!
whatsapp
Stationsplein

Vliegveldperikelen

Door Kees Bakker op woensdag 5 maart 2014 17:00
  • ignore touch

    Boeing 777-300ER © Eigen foto

mail pinterest

Nu de besluitvorming rond het vliegveld nadert en er officiële documenten als een milieu effect rapportage en een business plan voor Lelystad Airport aan zitten te komen, proberen allerlei partijen via de publieke opinie hun zaak te bepleiten.

 

Dus lezen we dat Eindhoven beter ontwikkeld kan worden als satellietluchthaven van Schiphol, buitelen de luchtvaartmaatschappijen over elkaar heen om te zeggen dat ze helemaal niet naar Lelystad willen en grijpen tegenstanders dat weer aan om hun cynisme over de ontwikkelkansen van het vliegveld te etaleren.
Daarnaast speelt het vliegveld nog eens een rol in de verkiezingscampagnes, ook al haasten voorstanders zich te zeggen dat ‘zij er niet over gaan’.

Overgaan

Strikt genomen klopt dat: de lokale overheid heeft weinig tot niets te zeggen over de plannen voor Lelystad Airport, het is de landelijke overheid en uiteindelijk de Tweede Kamer die daar beslist.
Het cynisme van mensen ‘dat alles al beslist is’, is niet terecht. Zoals Paul Vermast van GroenLinks in Dronten maandag zei op een verkiezingsdebat, ‘Er is nog helemaal niets beslist, het Kabinet en de Tweede Kamer doen dat later dit jaar’.  En kun je het lokale partijen die zich al jaren verzet hebben tegen de groei van Lelystad Airport kwalijk nemen dat zij nu willen profiteren van de angst voor geluidsoverlast bij bewoners? Lijkt me niet. Let wel: het standpunt kan zich ook tegen hen keren. Een groot deel van de kiezers ziet het vliegveld graag groeien, in de hoop op banen en economische groei.
Dat de lokale overheid er dan niets over te zeggen heeft, wil niet zeggen dat de lokale partijen er geen mening over mogen hebben. De kiezer kan dan zelf wel uitmaken wie hij zijn stem geeft.